Koulutukset
Koulutamme niin vanhempia kuin päiväkotien henkilökuntaa, erilaisten kommunikoinnin apuvälineiden käyttäjiä ja terapeutteja jo vuosien kokemuksella. Esimerkkikoulutusten lisäksi olemme järjestäneet koulutuksia mm. autismikuntoutuksesta, etäterapiasta, leikkisyysteoriasta, ja monesta muusta aiheesta.
Järjestämme koulutuksia itsenäisesti ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Jos mielessäsi on joku aihe joka sinua mietityttää, niin ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä erinomainen koulutuskokonaisuus!
Tulevia koulutuksiamme
Meiltä saa koulutusta esim. seuraavista aiheista
- Yhteisöjen ohjaus
- Asiakkaan motivointi
- AAC-keinot eli kommunikoinnin tukikeinot
- Autistisen asiakkaan kohtaaminen ja kuntoutus
- Auditiivis-verbaaliterapiamenetelmä (AVT)
- Kommunikoinnin portaat (mitä, kenelle ja missä vaiheessa)
- Digitaalisten palveluiden saavutettavuus
Esimerkkejä koulutuksistamme
Auditiivis-verbaalinen terapiamenetelmä, AVT
Auditiivis-verbaalinen terapiamenetelmä (AVT) on kehitetty erityisesti kuulolaitteita ja sisäkorvaistutteita käyttävien lasten kuntoutukseen. Se ei ole auditiivisten harjoitusten materiaalipankki vaan tähtää siihen, että jokainen hetki päivässä on mahdollisuus auditiiviseen oppimiseen. Tärkeimpiä asioita terapiassa on se, että vanhemmat osallistuvat terapiaan aktiivisesti hauskoissa ja toiminnallisissa arjen tilanteissa. Olemme järjestäneet AVT-koulutuksia AVT-terapeutti Elizabeth Tyszkiewiczin kanssa. Koulutukset järjestetään englanniksi. Seuraava koulutus on suunnitteilla syksylle 2023.
Yhteisöjen ohjaaminen ja muutosmotivaatio terapiatyössä
Miten asiakas saadaan harjoittelemaan tapaamiskertojen välissä? Miten asiakas ja hänen lähipiirinsä saadaan ottamaan uusi apuväline aktiivisempaan käyttöön? Molemmat vaativat käyttäytymisen muutosta asiakkaassa ja hänen lähipiirissään. Terveys- ja urheilupsykologiassa on paljon tutkittu sitä, millaisella ohjauksella voidaan tukea käyttäytymisen muutosta sekä herätellä muutosmotivaatiota. Opit soveltuvat erilaiseen ohjaukseen. Perehdymmekin koulutuksessa käyttäytymisen muutokseen vaikuttaviin tekijöihin ja siihen, miten niitä voi hyödyntää asiakkaiden ohjauksessa. Opit myös, mitä on motivoiva ohjausvuorovaikutus sekä mikä on toimintasuunnitelman merkitys motivaation synnyttämisessä ja ylläpidossa.
Kommunikoinnin tukikeinojen (AAC) portaat
Mitä kommunikoinnin tukikeinoja voisi hyödyntää missäkin kehitysvaiheessa. Mistä tietää mikä keino toimii? Outloudin Kommunikoinnin portaat-koulutuksessa pohditaan kommunikoinnin kehitystä ja sen eri vaiheita. Koulutuksessa pohditaan mikä menetelmä sopisi mihinkin vaiheeseen. Kommunikoinnin tukikeinojen portaat on työstetty yhteistyössä Tays:n apuvälinekeskuksen ja foniatrian poliklinikan kanssa. Työryhmässä ovat olleet mukana Sari Numminen, Jenni Himanka, Aino-Maija Parkkonen, Jaana Reuter ja Ulla Sergejeff.